Mit kameraudstyr

Mit første DSLR kamera var et Nikon D40, som i sommeren 2011 blev skiftet ud med et Nikon D90. Jeg har for det meste mit Nikon MB-D80 batterigeb på mit kamera, der kan holde to EN-EL3e batteriet eller 6 AA-batterier. 
 
Jeg ejer to objektiver: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR og Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G. Mit 18-105mm. objektiv er det generelle kitobjektiv til Nikon D90, dog købte jeg mit seprat da jeg købte mit D90. Det er ikke et objektiv, som jeg bruger særlig tit, men jeg synes, at det er meget rart at have liggende. Mit 35mm. objektiv er det, der bruges til næsten alle mine billeder, nok omkring 99% af dem. På grund af dens store blænde (1.8) lukker den meget lys ind og kan derfor tage billeder ved svagt lys. Det er også på grund af dens store blænde, at mine billeder kan få en så sløret baggrund. Dog er min kæreste (som mig) Nikon-bruger, så der er også et par objektiver at låne der.
  
Mit Haida close up +4 filter købte jeg, da jeg kun ejede mit 18-105mm. objektiv. Det er et filter, der fungerer som et forstørrelsesglas, som sættes for enden af objektivet, og er et billigt alternativ til et makroobjektiv. Jeg bruger det dog ikke rigtig længere. Mit hukommelseskort er et SanDisk Extreme SDHC 16GB. Blitzen jeg bruger er en Metz 36 AF-5. Jeg er dog ikke fan af blitz og bruger det derfor kun i nødsituationer, især fordi denne er så langsom. Min kamerataske blev købt, da mit Nikon D40 blev købt. Den er ikke særlig stor, og kan kun lige holde mit kamera + et ekstra objektiv og blitz, dog er der også 2 små lommer og en netlomme. Ud over det har jeg også et neopren sleeve til mit kamera, som er rigtig smart når det bare lige skal ned i tasken. 
 
Jeg har også to stativer. Nederst er mit Konig KN-tripod21 og øverst mit Velbon DF 60. Det nederste var et jeg købte til mit Nikon D40, og det har svært ved at holde mit D90. Det er ikke særlig stort, og derfor praktisk at have med i en kuffert, og derfor bruger jeg det kun når jeg er på ferie. Det øverste er mit nyeste, som jeg fik i julegave i 2011. Det er stort og robust og holder derfor til en del. 
 
Min fjernudløser er en Shoot ML-L3 som fik jeg i julen 2012. Den fungerer sådan, at kameraet sættes på fjernudløser-mode, og derefter kobler fjernudløseren sig til kameraet via. infarød, hvorefter man så kan tage billeder og fokusere mens man står foran kameraet.  
 
Min baggrund er 180 x 200 cm. og købt fra en random sælger på ebay. Jeg bruger den kun til portræt fotojob og håber på, at den på et tidpunkt bliver udskiftet med et rigtigt fotostudie. Min refleksskærm bruges til at reflektere det naturlige lys, så der ikke kommer så skarpe skygger. Den er hvid på den ene side og sølv på den anden, og den måler 110 cm. i diameter. 
 
Hvis der er noget I kunne tænke jer at vide, så spørg endelig! 

Matilde
2013-01-21 / 15:30:00
http://matildesblog.com

Hej Pernille! :-)

Fedt udstyr, man kan virkelig se, at fotografering er noget du brænder for!

Der er noget jeg har spekuleret meget over..
Den der fjernudløser, ik? Fokuserer den selv når man holde den inde eller skal man først sætte den på manuel fokusering og stå og fumle med det selv?

Svar: Hej! Når man holder den nede, så fokuserer den og tager derefter de antal billeder man har sat kameraet til at tage :)
Pernille Friis



Line Bjerg
2013-01-21 / 15:30:00
http://paviamode.blogspot.dk

HEJ PERNILLE.
Du har nok set mange af mine 'plager', men vil du ikke nok please lave en eller anden form for "redigerings rutine"? Det ville være så fedt! :-))

Svar: Desværre ikke, da jeg ikke redigerer nogle af mine billeder ens :) Jeg redigerer desuden kun i kurver, kontrast og skarphed.
Pernille Friis



Freja Kock

Elsker virkelig det her indlæg! Det er superfedt for sådan nogle fotofolk at du laver sådan et indlæg! TAK! haha :)

Svar: Haha, det var da så liidt :-D
Pernille Friis



Linda Christensen
2013-01-21 / 15:30:00
http://heartattaack.blogspot.dk/

Man kan virkelig se du brænder for fotografering, fedt!

Forresten, tillykke med den give away du vandt inde på miinto.dk - er så misundelig, haha :-D



Frederikke
2013-01-21 / 15:30:00
http://innocentcherry.blogspot.dk

Elsker sådan nogle indlæg, det er fedt at se hvilket udstyr folk har :)

http://innocentcherry.blogspot.dk

Svar: Det samme her :-D
Pernille Friis



rikke sunds
2013-01-21 / 15:30:00
http://www.rikkesunds.dk

hvor er de skønt at læse om en, der er mindst ligeså pasioneret omkring sit nikon som jeg selv er! ;-)

Knus
www.rikkesunds.dk



Ida
2013-01-21 / 15:30:00

Hvor har du købt det smarte kamera-sleeve, og hvor meget kostede det? :)

Svar: Fik det i julegave :)
Pernille Friis



Ida Maria
2013-01-21 / 15:30:00

Super fedt udstyr du har dig! Rigtig godt indlæg.
Jeg kom til at tænke på noget, da jeg sad og læste .. hvilket kamera har du brugt, til at tage billederne i dette indlæg med? hihi

Svar: Det jeg har taget billederne af mit eget kamera med er et Nikon D3100 + min 35mm. optik :)
Pernille Friis



Camilla
2013-01-21 / 15:30:00
http://milleme.blogspot.com

Lækkert!:D Følger dig nu over bloglovin, desuden!:D



Ida Mersholm
2013-01-21 / 15:30:00
http://livetifoelgeida.dk

Hej!
Den hvide skærm du købte på ebay, har du et link til den? Eller hvad søgte du på? Og hvad gav du ca.?

Mega lækkert indlæg - og blog ;-)

Svar: Søgte på noget med "photo background" :) Har desværre ikke link eller pris på den, da det er ret lang tid siden jeg købte den. Og tak!
Pernille Friis



Sarah Sofie
2013-01-21 / 15:30:00
http://sarahsofieblog.blogspot.dk

Hej, jeg har et Nikon D3100 - tror du at en ML-L3 passer til? Ved du hvad den har kostet? (-:

Svar: Nikon D3100 har ikke infarød - så nej :-)
Pernille Friis



Anonym
2013-01-21 / 15:30:00
http://nicolinesspektrum.blogspot.dk

Nøj, hvor gad jeg godt have fingrene i dit kameraudstyr - så fedt!

Og vildt fed blog! :)

Svar: Hæhæ, tak!
Pernille Friis



Laura Andersen
2013-01-21 / 15:30:00

Hvilke programmer redigere du dine billeder i? Beundre dine billeder - så fede!

Svar: Redigerer i Gimp, iPhoto og Camerabag - og tusind tak! :)
Pernille Friis



Anonym
2013-01-21 / 15:30:00

Jeg har et canon EOS 550D, og et objektiv på 50mm og også med en blænde på 1.8. Men jeg kunne ikke helt få den sløret baggrund som du gør, jo med små objekter som en sten eller noget. Men når jeg prøvede at tage et outfit billede blev det ikke sløret. Hvilke indstillinger har du til, når du tager udendørs og hvor høj sætter du blænden normalt? :)

Svar: Har nærmste altid blænden på 1.8 - 2 :) Nærmest aldrig højere.
Pernille Friis



Cecilie Wolf
2013-01-21 / 15:30:00
http://ceciliewolf.blogspot.com

Hej du,
Jeg har lige købt mig et Nikon D3200 og overvejer om et batterigreb er værd at investere i. Hvad er din mening? Kunne du leve uden dit? :-)

P.S. elsker dine billeder og din blog. Keep up the good work!




Navn

Blog