Varme hveder

Da jeg ikke var særlig gammel, var jeg fuldstændig sikker på, at det hed "Store hvededag" og ikke "Store bededag". Traditionen med hveder stammer fra den gang, at man ikke måtte arbejde på bededagen - heller ikke bagerne. Bagerne måtte derfor bage en omgang hveder, som man kunne købe dagen før, der så kunne blive varmet på selve bededagen. Nu spiser vi dem dog oftest om aftenen før bededagen - men det gør dem bestemt ikke mindre lækre. I år har jeg kastet mig ud i at bage dem selv, hvilket gav et helt ok resultat, så I skal ikke snydes for opskriften.
 
Det tørre 
1 tsk. salt
1. spsk. sukker
2 tsk. kardemomme
50 gram gær
500 gram hvedemel
 
Det våde
2 dl. mælk
2 æg
100 gram blødt smør
 

Lun mælken så den er lillefingervarm og opløs gæren heri. Rør herefter æg og sukker i. I en skål blandes mel, salt, kardemomme og (blødt) smør (jeg brugte flydende becel). De to blandinger røres sammen og æltes, når de ikke længere kan røres med en grydeske. Dejen skal æltes, til den er smidig. Lad dejen stå til hævning et lunt sted i en skål med et viskestykke over i 1 time. Når dejen er hævet deles den i 3 lige store stykker, der hver deles i 5 boller. Bollerne sættes tæt (de må godt røre hinanden - jeg lavede den fejl, at jeg tænkte, at de ville hæve helt ind i hinanden, hvis de stod tæt. De hævede lidt, men ikke voldsomt) i en dyb bradepande beklædt med bagepapir. Bollerne bages på 180 grader i almindelig ovnvarme i 15-18 minutter. De kan sagtens spises som almindelige nybagte boller, men smager efter min mening bedst, når de er skåret over og ristet på begge sider. 


Jasmine

Hej!
Jag är från Sverige o undrar vilken jäst du använde till bullarna?? PS. Superfin blogg, Love it.

Svar: Hej! Jeg har brugt den fra Danisco. Den er hvid med rødt på - en af de mest almindelige i Danmark :) Jeg tror dog ikke, at der er så meget forskel på mærkerne - bare det ikke er tørgær! Og mange tak :)
Pernille Friis




Navn

Blog